Voorbeschouwing Formule 1 seizoen 2018: Renault Sport F1 Team


De naam Renault is niet nieuw in de Formule 1, het team debuteerde in 1977 in de hoogste klasse. In 1985 besloot Renault de Formule 1 te verlaten, maar de naam keerde in 2002 weer terug. In 2011 verliet het team de Formule 1 weer even, maar dit jaar keert het team als naam weer terug. Het team behaalde in de jaren 2005 en 2006 twee wereldkampioenschappen en daarmee staat het team gedeeld zesde in de lijst.

In 2016 kwam de naam Renault weer terug in de Formule 1 en behaalde het team slechts 8 punten. Vorig jaar behaalde het 57 punten en eindigde het op een zesde plaats in de eindstand.

Coureurs
Coureurs voor het seizoen 2018 zijn Nico Hulkenberg en Carlos Sainz, testcoureur is nog onbekend. Sergey Sirotkin was vorig jaar testcoureur, maar die zal in 2018 tweede coureur bij Williams zijn.

Nico Hulkenberg

Op 19 augustus 1987 werd Nico Hulkenberg geboren in het Duitse Emmerich. Na kampioen te zijn geworden in F3 (2008) en GP2 (2009), debuteerde Hulkenberg in 2010 bij Williams. Vanaf 2011 tot en met vorig jaar reed Nico voor Force India en behaalde hij 289 punten, echter geen podiumplaatsen. Vorig jaar behaalde hij met 43 punten de 10de plaats in de eindstand.

Carlos Sainz

Zijn teamgenoot Carlos Sainz is geboren op 1 september 1994 en heeft de Spaanse nationaliteit. Na kampioen te zijn geworden in de Formule Renault 3.5 maakte de Spanjaard de overstap naar de F1. In 2015 debuteerde Carlos bij Toro Rosso, maar hij 2,5 jaar gereden heeft. Vorig jaar maakte Sainz halverwege het seizoen de overstap naar Renault, na tegenvallende resultaten van Jolyon Palmer. Vorig jaar behaalde hij 54 punten en een negende plaats in de eindstand bij de coureurs.

Auto, motor en banden

Team Renault rijdt dit jaar met de R.S.18, aangedreven door de Renault R.E.18 motoren.
Alle Formule 1 boliden zullen ook dit jaar voorzien zijn van Pirelli banden.

Geschiedenis

Het officiŽle debuut van Renault in de Formule 1 vond plaats in 1977. Tijdens de Britse Grand Prix op 16 juli 1977 kwam de RS01 voor het eerst in actie. Al na zestien ronden moest de Franse coureur Jean Pierre Jabouille de wedstrijd staken. Ondanks deze matige start zou dit leerjaar Renault later tot grote hoogten brengen. De RS01 was overigens de eerste Formule 1-auto met een turbo.

In 1979 wist Renault haar eerste overwinning binnen te halen. In de Franse Grand Prix op Dijon-Prenois behaalde Jabouille de eerste plaats.

Drie jaar later kon Renault in alle wedstrijden van het seizoen van 1982 laten zien, dat het in de top drie thuis hoorde. In datzelfde jaar behaalde Renault F1 haar eerste 1-2 zege. In de thuiswedstrijd werd Arnoux eerste en Alain Prost tweede.

Renault trok zich in 1986 terug als team uit de Formule 1, maar het team kwam in 2002 terug. Fernando Alonso werd in het seizoen 2005 wereldkampioen (de jongste wereldkampioen ooit) en zorgde er daarmee in de laatste Grand Prix (Shanghai) voor, dat Renault ook het kampioenschap van constructeurs won. Ook in het daaropvolgende seizoen was het Renault F1 team het beste. Fernando Alonso kroonde zich in 2006 opnieuw tot wereldkampioen en zo eindigde de Franse renstal net voor Ferrari met een voorsprong van vijf punten.

Het meest spraakmakende voorval, beter bekend als crashgate, vond plaats tijdens de GP van Singapore in 2008. Nelson Piquet Jr parkeerde express zijn bolide tegen de muur, waardoor teamgenoot Fernando Alonso deze race kon winnen.

Statistieken

Team Renault heeft 341 starts achter haar naam staan, met 51 pole positions, 35 overwinningen en 31 reed een Renault coureur de snelste raceronde. Daarnaast behaalde het team 100 podiumplaatsen en stond het op 88 verschillende podiums.

Fernando Alonso behaalde 17 overwinningen voor het team en dat zijn er meer dan Alain Prost (9) en Rene Arnoux (4). De Spanjaard behaalde ook het meest aantal pole positions (16), snelste ronde (10) en podiumplaatsen (41).