Voorbeschouwing Formule 1 seizoen 2018: Sauber


Sauber F1 Team is een Zwitsers raceteam, dat deelneemt aan het wereldkampioenschap Formule 1. Het team was actief tussen 1993 en 2005, toen het team werd overgenomen door BMW, en doorging onder de naam BMW Sauber. Toen BMW zich in 2009 terugtrok maakte dit de weg vrij voor Sauber om terug te keren.

Sauber is opgericht door Peter Sauber in de jaren '70 van de twintigste eeuw. In oktober 2012 droeg hij het team over aan Monisha Kaltenborn, die al sinds de terugkeer van Sauber in 2010 een grote rol speelde in het team. Komend jaar zal het team rijden rijden met Marcus Ericsson en Charles Leclerc.

In 1993 debuteerde Sauber in de Formule 1 met coureurs als Letho en Wendlinger. Beiden coureurs reden 16 Grand Prix' dat seizoen voor het Zwitserse team dat veel grote Formule 1 coureurs in dienst gehad heeft. Zo reden Heinz Harald Frentzen, Jean Alesi, Kimi Raikkonen, Felipe Massa en Jacques Villeneuve bij Sauber voordat zij naar de grotere teams gingen binnen de Formule 1.

Coureurs

Marcus Ericsson bleef bij het team van Sauber, Pascal Wehrlein maakt plaats voor Charles Leclerc die vorig jaar al testcoureur was voor het team.

Marcus Ericsson
De op 2 september 1990 geboren Zweed begin zijn carriere in de F3 series en kwam via de GP 2 in 2014 in Formule 1 terecht bij Caterham. Sinds 2015 rijdt Marcus Ericsson voor Sauber, waar hij vorig jaar hij geen punten wist te behalen.

Charles Leclerc
De op 16 oktober 1997 geboren Monegask debuteert als racecoureur in 2018, na twee jaar al testsessies gereden te hebben op de vrijdagen. De Ferrari protage werd vorig jaar kampioen in de FIA Formula 2 en in 2016 kampioen in de GP 3.

Auto, motor en banden

Dit jaar zal Sauber met de Sauber C37 rijden, die aangedreven zal worden door de Alfa Romeo motoren. Sauber maakte al sinds 2011 gebruik van de Ferrari motoren, maar stapt dit jaar dus over naar de Alfa Romeo motoren.

Alle Formule 1 boliden zullen ook dit jaar voorzien zijn van Pirelli banden.

Geschiedenis

In 2010 keert het team terug in de Formule 1. Het team neemt de plaats in die vrij was na het vertrek van Toyota. Het team heeft dezelfde samenstelling als voor de overname van BMW, aangezien het team verder gaat op de restanten van dit team. Op 17 december werd Kamui Kobayashi officieel bevestigd als coureur van het Sauber F1 Team. Op 19 januari werd Pedro de la Rosa bevestigd als 2e rijder. Het team rijdt in 2010 nog onder de naam van BMW Sauber F1 Team, dit vanwege problemen met het Concorde Agreement.

In 2011 rijdt Sauber weer onder de naam van Sauber F1 team, wederom met Kamui Kobayashi en komt Sergio Pérez het team versterken. De mexicaan maakt samen met sponsor Telmex de overstap vanuit de GP2. Het team maakt indruk in de wintertests van 2011. Ook in de eerste race van het seizoen in Melbourne (Australië) laat het team deze vorm zien met een knappe achtste plaats voor Kamui Kobayashi en bekroond Sergio Pérez zijn debuut in de Formule 1 met een fantastische zevende plaats. Na afloop van de race worden de Saubers echter gediskwalificeerd, vanwege het rijden met een illegale achtervleugel. Na onderzoek blijkt de oorzaak te liggen in een productiefout.

Tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Monaco crasht Sergio Pérez (terwijl hij op plek tien staat) in de chicane. Hierbij loopt de mexicaan een lichte hersenschudding op, waardoor hij de Grand Prix van Canada moet missen. Omdat Sauber geen reservecoureur heeft meegenomen naar Canada wordt oud-coureur Pedro de la Rosa (aanwezig in Canada als testcoureur van McLaren F1 (team) ingezet als vervanger. In het vervolg van het seizoen rijden de Saubers regelmatig in de punten.

Op 28 september 2012 werd bekend gemaakt dat Sergio Pérez bij McLaren gaat rijden, daar vervangt hij Lewis Hamilton. Op 23 november 2012 werd bekend gemaakt dat Esteban Gutiérrez zal rijden voor Sauber in 2013. De seizoenen 2013 en 2014 waren voor Sauber minder dan de seizoenen daarvoor, het team scoorden slechts 57 en 0 punten en wordt zevende en tiende in de eindstand bij de constructeurs. Vorig jaar werd het team met 5 punten teleurstellend tiende in de eindstand bij de constructeurs.

Statistieken

Sauber startte in 352 races, won nog geen Grand Prix maar stond al wel een paar keer op de voorste rij.
Het team stond 10 keer op het podium, leidde het in 7 races en behaalde het 465 punten.

Heinz Harald Frentzen reed de meeste races voor Sauber met een totaal van 64, gevolgd door Marcus Ericsson (60), Felipe Massa (52) en Nick Heidfeld (50).

Sergio Perez wist drie podiumplaatsen te behalen voor Sauber, gevolgd door Herbert en Frentzen (beiden 2) en Alesi, Heidfeld en Kobayashi (allen 1). Kamui Kobayashi wist in totaal 90 punten te behalen, meer dan Perez (80) en Hulkenberg (51).