Nabeschouwing Bahrein: .



Vettel wint de Grand Prix van Bahrein, voor Bottas en Hamilton. Gasly wordt vierde, voor Magnussen, Hulkenberg, Alonso, Vandoorne en Ericsson. Verstappen raakte Hamilton, terwijl teamgenoot Ricciardo uitviel met elektrische problemen.

Valtteri Bottas laat de snelste raceronde noteren, een 1:33.740. In deze nieuwsbrief een overzicht van het gehele raceweekend.

Door zijn twee overwinningen leidt Vettel met 50 punten in de tussenstand om de wereldtitel. Hamilton heeft 33 punten, gevolgd door Bottas (22), Alonso (16) en Raikkonen (15).

Bij de constructeurs leidt Ferrari (65), voor Mercedes (55) en McLaren (22). RedBull staat vierde met 20 punten.

Vrijdag

Tijdens de eerste vrije training laat Daniel Ricciardo met een 1:31.060 de snelste tijd noteren. Teamgenoot Verstappen rijdt geen slechts een installatieronde, zijn wagen mist vermogen. Bottas laat een tweede tijd noteren, voor Raikkonen, Vettel en Hamilton.

Tijdens de tweede vrije training zijn het Ferrari coureurs Raikkonen en Vettel die de snelste tijd laten noteren. Daarachter komen Mercedes coureurs Bottas en Hamilton, gevolgd door de beiden RedBull coureurs (Verstappen voor Ricciardo). Toro Rosso coureurs rijden elk 38 ronden en daarmee het meest aantal.

Zaterdag

Raikkonen is de snelste man van de derde vrije training, gevolgd door Verstappen en Ricciardo. Hamilton, Vettel en Bottas complementeren de top-6 zoals dat het gehele weekend al zo is. Acteraan het veld zijn het Sauber en Williams die de laatste plaatsen bezetten.

Tijdens het eerste deel van de kwalificatie spint Verstappen, de Nederlander zal niet meer in actie komen. Raikkonen is de snelste man, voor Vettel, Bottas, Verstappen en Hamilton. Grosjean, Ericsson, Sirotkin, Leclerc en Stroll vallen af.

Vettel is de snelste man in het tweede deel van de kwalificatie, voor Hamilton, Raikkonen, Bottas en Ricciardo. Naast de Nederlander vallen Hartley, Perez, Alonso en Vandoorne af.

In het laatste deel van de kwalificatie laat Vettel met een 1:27.958 de snelste tijd noteren. De Duitser was daarmee net iets sneller dan teamgenoot Raikkonen en Mercedes coureur Bottas. Hamilton kwalificeert zich wel als vierde, voor Ricciardo, Gasly, Magnussen, Hulkenberg en Ocon. Sainz kwalificeert zich als tiende, waar hij op zondag ook mag starten.

Zondag

Na afloop van de kwalificatie is Lewis Hamilton 5 plaatsen teruggezet vanwege een nieuwe versnellingsbak. De Engelsman is een van de weinige die op soft banden van start gaat. Ericcson, Perez, Alonso, Leclerc, Stroll, Verstappen en Sirotkin starten ook op soft banden.

Bij de start is Vettel goed weg, Raikkonen verliest een plek aan Bottas. Perez spint in de eerste ronde en valt terug naar plaats 20. Verstappen en Hamilton raken elkaar, de Nederlander heeft een lekke band. Ricciardo moet zijn wagen aan de kant zetten, de Australier valt uit. Een Virtual Safety Car is het gevolg.

Bij de herstart raken Magnussen en Gasly elkaar, beiden kunnen verder. Hamilton weet met een slimme actie drie coureurs tegelijk in te halen en rijdt nu op plaats 6. Verstappen moet ook zijn wagen langs de baan zetten, uitvaller nummer 2. In ronde 6 haalt Hamilton Magnussen in voor de vijfde plaats. Vettel leidt de race, voor Bottas, Raikkonen, Gasly en Hamilton.

Magnussen rijdt op de zesde plaats, voor Hulkenberg, Alonso, Ocon en Hartley. Hartley wordt bestraft voor het raken van Perez in de eerste bocht, 10 seconden tijdstraf. In ronde 11 komt Perez naar binnen voor de medium band....een één stopper ?

Hamilton probeert het gat naar Raikkonen te dichten, in ronde 12 is het 8 seconden. Magnussen komt in ronde 13 naar binnen en gaat op supersoft banden weer naar buiten. Ook Alonso komt naar binnen, maar gaat op medium banden naar buiten. Perez en Hartley worden ook onderzocht door de stewards aangezien ze zich niet gehouden hebben aan de formation lap. In ronde 19 komt Vettel binnen, die op soft banden naar buiten gaat. Een ronde later komt Raikkonen naar binnen.

In ronde 20 komt Bottas naar binnen, Hamilton leidt voor Vettel en Raikkonen. De strijd achter de top 4 is spannend, met Ericsson, Magnussen en Hulkenberg. Na de stop van Ericsson is Hamilton de enige die nog niet gestopt is. Vettel komt per ronde dichterbij, in ronde 26 komt de Duitser zelfs in de DRS zone...

In ronde 27 komt Hamilton naar binnen, ook voor medium banden. Het lijkt erop dat Vettel het gat nog groter dient te maken als hij wil winnen... Vettel leidt halverwege de race, voor Bottas, Raikkonen, Hamilton en Gasly. Hulkenberg rijdt op een zesde plaats, voor Alonso, Ocon, Magnussen en Ericsson. Vanaf ronde 30 komen de eerste coureurs naar binnen voor hun tweede stop.

In ronde 36 komt Raikkonen naar binnen...maar bij het wegrijden raakt hij een van de monteurs. De linker achterband is nooit van de wagen gekomen. Ferrari wordt onderzocht vanwege de "unsafe release". Hulkenberg en Alonso krijgen ook nieuwe supersoft banden. Vettel krijgt gelijk te horen dat ze overgaan naar plan B.

Met nog tien ronden te gaan leidt Vettel, voor Bottas en Hamilton. De Duitser heeft 6 seconden voorsprong, zou de Duister het gaan proberen ??
Gasly rijdt op de vierde plaats, voor Magnussen, Hulkenberg, Alonso en Ericsson. Vandoorne en Sainz complementeren de top-10. Bottas begint Vettel nu echt binnen te halen met nog 6 ronden te gaan.

Vandoorne haalt Ericsson in voor de achtste plaats. Met nog twee ronden te gaan kijkt Bottas bij Vettel, maar hij haalt hem nog niet in. Het gat is slechts 1 seconde... Ocon wordt tiende en pakt het laatste punt.

Statistieken

Snelste ronde
Valtteri Bottas reed in de 22ste ronde de snelste raceronde, een 1:33.740. Hamilton reed een tweede tijd, gevolgd door Grosjean, Alonso, Magnussen, Raikkonen en Vettel.

Carlos Sainz reed in ronde 35 zijn snelste raceronde, een 1:35.535.

Pitstops
In totaal waren er 34 pitstops, de eerste was van Verstappen in ronde 2. De snelste pitstop kwam op naam van Hamilton in ronde 26, een 24.302. Daarmee was de Engelsman sneller dan Hulkenberg (ronde 39), Hulkenberg (15), Vettel (18) en Alonso (39).

De minst snelle pitstop kwam op naam van Raikkonen in ronde 35.

Aantal ronden
Vettel reed 49 van de 57 ronden aan de leiding, gevolgd door Hamilton (5) en Bottas (4).

Gasly reed 157 ronden in het weekend, gevolgd door Hartley (154), Bottas en Ocon (elk 143).

De volgende Grand Prix is de Grand Prix van China (Shanghai) op 15 April 2017.