Nabeschouwing Italië: Hamilton en Vettel raken elkaar, Verstappen na tijdstraf vijfde.


Lewis Hamilton wint de Grand Prix van Italië, voor Kimi Raikkonen en Max Verstappen. De Nederlander krijgt een vijf seconden tijdstraf en wordt als vijfde geklasseerd. Bottas finisht als vierde, voor Vettel, Grosjean, Ocon, Perez en Sainz. Stroll finisht als tiende en pakt het laatste WK punt.

In totaal vielen er 3 coureurs uit, in een race waar Lewis Hamilton met een 1:22.497 de snelste raceronde rijdt. Na afloop van de race is Grosjean gediskwalificeerd als gevolg van hebben van een illegale vloer, Sirotkin pakt hierdoor het laatste punt. In deze nieuwsbrief een overzicht van het gehele raceweekend.

De GP van Italië werd een drama voor het Italiaanse team Ferrari. De coureurs van Ferrari mochten vooraan starten, maar toen Hamilton en Vettel elkaar raakten was de droom op een één-twee vervlogen. Kimi Raikkonen wist lang stand te houden, maar uiteindelijk was Hamilton de snellere man.

Verstappen wist in de eerste ronde knap naar een vierde plek te komen, maar moest uiteindelijk de Ferrari's en de Mercedes coureurs voor zich dulden. De Nederlander kreeg 5 seconden tijdstraf toen hij onvoldoende ruimte gaf aan Valtteri Bottas.

In de tussenstand om de wereldtitel leidt Hamilton met 30 punten voorsprong op Sebastian Vettel. De voorsprong van Verstappen op teamgenoot Ricciardo is nu 12 punten.

Team Renault en Team Haas hebben elk 84 punten en dat beloofd nog een spannende strijd te worden tot het einde van het jaar.

Vrijdag

Sergio Perez is de snelste man tijdens de eerste vrije training met een 1:34.000. Raikkonen laat een tweede tijd noteren, voor Ocon, Hartley, Riccardo en Gasly. Het was een opdrogende baan waarbij aan het eind de snelste tijden werden genoteerd. Lando Norris mocht rijden voor McLaren en liet de laatste tijd noteren.

Vettel is de snelste man tijdens de tweede vrije training. De Duitser was iets sneller dan Raikkonen en Hamilton. Ericsson crasht zwaar, maar kan op eigen kracht uit zijn wagen komen.

Zaterdag

Vettel is ook de snelste man tijdens de laatste vrije training op de zaterdag. Hamilton en Raikkonen complementeren weer de top 3.

Vettel is de snelste man tijdens het eerste deel van de kwalificatie, voor Raikkonen en Hamilton. Perez, die 0.001 van een seconde langzamer is dan Grosjean valt af. Leclerc, Hartley, Ericsson en Vandoorne vallen tevens af.

Vettel is in het tweede deel ook sneller dan Hamilton, Raikkonen en Verstappen. Riccairdo die toch achteraan mag starten rijdt niet in het tweede deel. De Australier valt net zoals Magnussen, Sirotkin, Alonso en Hulkenberg af.

In het laatste deel van de kwalificatie pakt Kimi Raikkonen zijn 18de pole position. Vettel kwalificeert zich als tweede, voor Hamilton, Bottas en Verstappen. Grosjean kwalificeert zich als zesde, voor Sainz, Ocon, Gasly en Stroll.

Zondag

Na afloop van de kwalificatie zijn een aantal coureurs teruggezet op de startgrid. Hulkenberg, Ericsson en Ricciardo starten van de achterse plaatsen aangezien zij nieuwe motoronderdelen kregen. Ricciardo, Ericsson, Leclerc en Magnussen starten op de soft banden, de overige coureurs starten op de supersoft banden.

Bij de start zijn de voorste goed weg, Raikkonen leidt voor Hamilton en Verstappen. Hamilton en Vettel raken elkaar, de Duitser moet naar binnen voor een nieuwe voorvleugel. Hartley beschadigt zijn voorkant en is de eerste uitvaller van de race. Een safety car is het gevolg die na twee ronden weer naar binnen komt. Bij de herstart gaat Hamilton gelijk voorbij Raikkonen voor de leiding.

Maar Raikkonen haalt Hamilton gelijk weer in. In ronde 5 leidt Raikkonen, voor Hamilton, Verstappen, Bottas en Grosjean. Sainz rijdt op de zesde plaats, voor Ocon, Stroll, Sirotkin en Alonso. In ronde 10 weet Vettel Ricciardo in te halen, beiden heren snijden door het veld heen. Perez weet Alonso in te halen als de Spanjaard de pitstraat in rijdt, de McLaren coureur valt uit.
De Mexicaan haalt in ronde 14 Sirotkin in voor de negende plaats.

In ronde 22 komt Raikkonen naar binnen, Hamilton rijdt door. De motor van Ricciardo ploft een ronde later, hij is uitvaller nummer drie. In ronde 27 komt Verstappen naar binnen, Hamilton komt ook naar binnen en komt achter Raikkonen op de baan. Vettel komt in ronde 30 nog een keer naar binnen en komt achter Sirotkin op plaats 10 weer op de baan. Bottas is Raikkonen aan het ophouden, Hamilton komt dichterbij.

In ronde 34 leidt Bottas voor Raikkonen, Hamilton, Verstappen, Ocon, Perez en Vettel. Sainz rijdt op de achtste plaats, voor Stroll en Sirotkin. De achterband van Raikkonen heeft blaren, het lijkt erop dat de Fin ook nog naar binnen moet. In ronde 36 komt Bottas naar binnen en komt achter Verstappen op de baan met wel nieuwere banden. Stroll komt naar binnen en komt als 12de op de baan.

Vettel haalt Perez in voor de zesde plaats, Ocon komt naar binnen waardoor de Duitser nu naar de vijfde plaats. Met nog 10 ronden te gaan is het verschil tussen Raikkonen/Hamilton en Verstappen/Bottas slechts één seconde. Bottas probeert het bij Verstappen en beiden coureurs raken elkaar, de stewards zullen hier naar kijken. In ronde 45 haalt Hamilton Raikkonen in voor de leiding van de race. Verstappen krijgt een 5 seconden tijdstraf voor de aanrijding met Bottas.

Lewis Hamilton wint de Grand Prix van Italië, voor Kimi Raikkonen en Max Verstappen. De Nederlander krijgt een vijf seconden tijdstraf en wordt als vijfde geklasseerd. Bottas finisht als vierde, voor Vettel, Grosjean, Ocon, Perez en Sainz. Stroll finisht als tiende en pakt het laatste WK punt.

Statistieken

Snelste ronde
Lewis Hamilton rijdt in ronde 30 de snelste raceronde. De snelste raceronde van Vettel was slechts 0.008 seconde langzamer. Bottas liet een derde tijd noteren, voor Raikkonen, Perez, Verstappen en Ericsson.

Pitstops
In totaal waren er 21 pitstops tijdens de race, met name de coureurs die in de eerste ronde naar binnen moesten komen stopte tijdens de race nog een keer. De snelste pitstop kwam op naam van Hamilton met een 23.728, voor Bottas met een 23.763.

Aantal ronden
Pierre Gasly en Kimi Raikkonen reden elk 149 ronden op het Autodromo Nazionale di Monza. Daarmee reden zij meer ronden dan Grosjean, Ocon, Bottas en Sainz.

Van de racende coureurs reed Brendon Hartley met 64 het minst aantal ronden.

Kimi Raikkonen reed met 28 van de 53 ronden wel het meest aantal ronden aan de leiding, maar Hamilton reed 18 ronden aan de leiding inclusief de laatste. Bottas reed 7 ronden aan de leiding, toen Hamilton stopte voor nieuwe banden.

De volgende Grand Prix is de Grand Prix van Singapore (Marina Bay) op 16 September 2018.